Logo. Od czego zacząć?

Kiedy rozpoczynałem pracę jako grafik, byłem przekonany, że szybko znajdę klientów i będę mógł im pomóc. Bardzo się zdziwiłem. Wpadasz na wspaniały pomysł. Zakładasz firmę i już liczysz w głowie zyski. A tu nagle okazuje się, że nikt Cię nie zna. Nikt nie jest zainteresowany twoimi usługami lub produktami. Próbujesz, ale efekty marne. Wniosek jest jeden: coś robisz nie tak!

Wyróżnij się

Zanim zaczniesz proponować innym swoje usługi lub produkty, musisz zatroszczyć się o to, aby Cię poznali. Nie ważne czy jesteś grafikiem, czy działasz w inny branży. Zasada zawsze jest taka sama. Jesteśmy wzrokowcami więc pierwszą warstwą, jaką oceniają inni, jest warstwa wizualna. Kiedy już opracujesz atrakcyjny pomysł na prowadzenie działalności, zatroszcz się o twój znak rozpoznawczy, czyli logo.

Z czego składa się logo

Technicznie, jeśli mówimy o logo, musimy wyjaśnić dwa pojęcia: sygnet oraz logotyp:

Sygnet to symboli graficzny przedstawiający firmę. Jest bardzo ważny, ponieważ im łatwiej go zapamiętać, tym łatwiej zapamiętasz samą firmę.

Logotyp to atrakcyjne zapisane nazwy firmy, w którym dobieramy odpowiedni krój pisma, jego kolor i kształt.

Firmy decydują się na różne rozwiązania. Jedni stawiają tylko na bardzo konkretny i prosty znak graficzny, który ich identyfikuje (czyli sam sygnet). Inni wolą rozwiązanie logotypowe aby podkreślić nazwę firmy. Możemy jednak znaleźć również firmy, które decydują się na połączenie tych znaków, używając i sygnetu i logotypu.

Nie ma najlepszego rozwiązania. Nie powiem, że będę lepiej rozpoznawany, gdy będę używał tylko sygnetu albo tylko logotypu. Wszystko zależy od branży, w której działam, zakresu mojej działalności czy sposobie używania mojego logo.

Bardzo istotną rzeczą jest zbadanie, czego potrzebuję dla mojej działalności. W procesie projektowanie swojego znaku musisz dostosować jego charakter to swoich potrzeb.

Pierwsze wrażenie

Musimy pamiętać, że logo to pierwsza rzecz, jaką widzi klient. Na podstawie tego znaku oceniają Cię i twoją firmę. Musisz zrobić dobre pierwsze wrażenie. A pierwszego wrażenie nie da się zrobić drugi raz. Dlatego logo powinno być mądrze zaprojektowane. Czym w taki razie powinno charakteryzować się dobre logo?

Cechy dobrego logo

Cechy dobrego logo to:

  • czytelność – twoje logo powinno być czytelne dla klienta. Pamiętaj, że będziesz go wykorzystywał w różnych rozmiarach
  • prostota – im będzie prostsze, tym łatwiej będzie je zapamiętać, a więc również twoją firmę
  • spójność – to cecha, której bardzo potrzebujesz. Postaraj się o to, aby klient, widząc twoje logo, od razu miał skojarzenia z branżą, w której działasz. Jeśli jest jakiś element który łatwo kojarzy się z twoją działalnością, warto umieścić go w logo.
  • użyteczność – logo wykorzystujemy w wielu miejscach. Warto, żeby było uniwersalne i dostosowane do różnych okoliczności.

Dobre logo to dopiero początek

Nie wystarczy że będziesz miał dobry znak. Teraz potrzebujesz czasu, aby klienci nauczyli się go rozpoznawać. Logo to element, który jako pierwszy trafia do klienta, dlatego warto nad nim popracować.