Świata nie zbawię, ale mogę pomóc. Na codzień otaczają nas różne plakat, bilbordy i grafiki. Wszystko to wpływa na nasze postrzeganie świata. Jedne z nich są genialne i odgrywają swoją rolę. Niestety niektóre, zamiast pomagać, mogą skutecznie zniechęcać albo zmylić człowieka. Każda grafika jaką tworzymy, powinna być przede wszystkim użyteczna.
Najlepsza pizza w mieście
Niedawno odwiedziłem nową restaurację w moim mieście. Ponieważ jest to niewielka miejscowość, otwarcie nowego lokalu to duże wydarzenie. Dodatkowo lokal skupia się na kuchni włoskiej, którą tak bardzo lubię. Z dużymi oczekiwaniami pojawiłem się na miejscu. Nowe pomieszczenie robiło wrażenie. Widać że właściciele tworzyli go z pasji i bardzo zależy im na odpowiednim standardzie.
Przywitała mnie uśmiechnięta kelnerka i zaprosiła do stolika. Wszystko jest idealnie. Do momentu kiedy dostaje kartę dań. Etui piękne, ale jego zawartość mnie zdziwiła. Na przygotowanie lokalu właściciele wydali pewnie setki tysięcy złotych. Zadbali o najmniejsze szczegóły wystroju. A gdy otwierasz menu trafiasz na coś strasznego.
Coś poszło nie tak
Karta dań była tak nieczytelna, że musiałem poświęcić dłuższą chwilę na jej zrozumienie. Paradoksalnie wszystko zostało tak zaprojektowane, żeby było duże i wyraźne. I tu jest problem. Wielkość tekstu oraz jego zagęszczenie było bardzo duże. Na tyle duże, że sprawiał kłopoty w jego odczytaniu. Dodatkowo część tekstu prawie znikała w grzbiecie. Papier na którym zostało wydrukowane menu był ciemny i sztywny. Ciężko było przyłożyć kolejną stronę.
Pomyślałem że właściciele dopiero się uczą. Być może sami zaprojektowali to menu. Trzeba dać im czas. Na szczęście sam posiłek był pyszny. Akurat w tej kwestii, właściciel i kucharz stanęli na wysokości zadania.
Wychodząc z lokalu, zwróciłem uwagę na szyld restauracji. Też nie powalał. Mało tego, kiedy wróciłem do domu, otworzyłem profil tej restauracji na Facebooku. Okazało się, że szyld na lokalu jest zupełnie inny niż zdjęcie profilowe na stronie. Ta niekonsekwencja już dała mi do myślenia. Wprowadzała odbiorcę w błąd, sugerując że może to dwa różne miejsca.
Może spróbować pomóc?
Czas mijał a ja przyglądałem się temu, jak lokal rozwija się. Kulinarnie nie można im nic zarzucić. Jest świetnie. Ale to menu cały czas mnie męczyło. Zwłaszcza kiedy znów odwiedziłem te lokal i zauważyłem że z czasem papier zużywa się i wygląda coraz gorzej.
Kolejne wizyty spowodowały że pewnego wieczoru zacząłem zastanawiać się, jak ja zrobiłbym takie menu. Po kilku takich wieczorach na moim komputerze powstała moja wizja karty dań. Projekt opierał się na dwóch założeniach:
- Ma być prosta i przejrzysta. Sprawić, aby klient od razu wiedział co oferuje lokal oraz jakie są ceny
- Nawiązywać do włoskiej kultury i stylistyki.
Powstał całkiem zgrabny projekt, który o dziwo nawet mi się podobał. A warto zaznaczyć, że graficy często są bardzo krytyczni wobec swoich prac.
Ściana
Postanowiłem zaproponować właścicielom lokalu mój projekt. Zupełnie za darmo. Bez żadnych zobowiązań. Po prostu polubiłem ten lokal i chciałem żeby inni kliencie poczuli się tam lepiej. Przygotowany projekt wysłałem do właścicieli z informacją że jest to mój prezent dla lokalu. Jeśli sobie życzą, mogą wykorzystać projekt. Dałem też możliwość wprowadzenia poprawek lub zmiana, jeśli o takie poproszą. Jeszcze tego samego dnia dostałem odpowiedź:
„Bardzo dziękujemy za propozycje, na ten moment zostaniemy przy tej opcji karty.”
Zaniemówiłem, ale przyjąłem opinię właściciela. Szkoda że nie pozwolili sobie pomóc.
Nie bój się pomocy
Mam wrażenie, że czasem wpadamy w pułapkę. Podejmując się jakiegoś zadania, uważamy, że potrafimy wszystko zrobić najlepiej. To jest błąd. Nie ma człowieka, który potrafi zrobić wszystko. Są takie zadania, które warto powierzyć specjalistom. Bez wątpienia warto zatrudnić grafika, który pomoże Ci stworzyć spójny i atrakcyjny projekt. W projektowaniu ważne jest nie tylko wyczucie, ale również doświadczenie. Trzeba wiedzieć, w jaki sposób przygotować materiały, aby były czytelne i spełniały swoją funkcję. Zadaniem dobrego projektu graficznego jest również przyciągnięcie klienta. Zwłaszcza jeśli chodzi o działalność usługową.
Za każdym razem gdy odwiedzam tę restaurację, widzę jak karta wygląda coraz to gorzej. Właściciel rozszerzył jeszcze swoją kartę o wina. Zaprojektowane jeszcze bardziej nieczytelnie. Serce boli ale nic nie mogę zrobić.